Laserbehandlingar

Vi har Sveriges bredaste laser utbud.

Estetisk Laser & Kirurgis laser & Medicinsk laser

En laser producerar ljus. Alla typer av ljus kan påverka våra celler, men på olika sätt. Mest typiskt för laserljuset är att det är mycket smalbandigt, dvs. har en enda våglängd. Det ytterst rena laserljuset är ett mycket välordnat ljus som ligger i långa sammanhängande vågor. Att ljuset är väl organiserat betyder på fackspråk att det är koherent. Med koherent ljus kan man stimulera cellfunktioner.

Man bör inte förväxla laserljus med lysdioder eller med okoherent ljus såsom t.ex. ljusbehandlingslampor.

Eftersom laserljuset är koherent, kan man påverka celler under hudytan och få medicinska effekter djupt inne i vävnaden. Koherent laserljus bildar öar av polariserat ljus inne i vävnaden medan inkoherent förlorar polarisationen redan efter några millimeter.

Det finns olika typer av laser och vi har följande:

• Alexanderit laser
  • Diod laser
  • KTP laser
  • CO2 laser
  • Fraktionerad CO2 laser
  • Nd Yag laser
  • GaAs laser
  • HeNe laser
  • GaAIAs laser

Exempel på vad vi  kan behandla:

Medicinsk laser
Afte
Beror på ett virus och ger upphov till mycket smärtsamma sår i munhålan. Dessa kan sitta på eller under tungan och på tandkött och i kinden. Laser ger snabb smärtlindring och förkortar förloppet.

Bältros, herpes
Både bältros och herpes behandlas framgångsrikt med laser. En serie behandlingar med MID-laser minskar lidandet avsevärt.

Inflammationer, muskel- och ledbesvär
Golf- och tennisarmbåge, värk i nacke och axlar, hälsenebesvär samt artroser är exempel på problem som kan minskas/avhjälpas med laser. Behandlas med fördel i kombination med massage. Även ilande tandhalsar kan behandlas med laser.

Tinnitus
Kan uppstå av plötsliga höga ljud eller vid konserter. Ju tidigare man får behandling med laser, desto bättre resultat kan uppnås. Stress kan påverka nack- och käkmuskler, och detta kan leda till tinnitus.

Vårtor
Behandling av vårtor med MID-lasern har visat sig framgångsrik speciellt på barn. En fördel är dessutom att behandlingen inte alls gör ont. För dig som är vuxen kan man även testa en starkare laser ifall vårtorna inte vill ge med sig. Läs mer under Kirurgisk laser.

Kirurgisk laser
Behandling av acneärr
Det finns olika möjligheter att behandla acneärr på. Om ärren är djupa behöver man göra en peeling med koldioxidlaser. Ibland måste behandlingen upprepas för bästa möjliga resultat. Lokalbedövning används.

Borttagning av fibrom, keratoser, ofarliga fläckar
Det fokuserade laserljuset i koldioxidlasern möjliggör att man kan förånga bort fibrom, åldersförändringar, seborriska, aktiniska och senila keratoser. Vi behandlar även vårtor och xantelasma talgkörtlar. Du kan välja att få behandlingen med eller utan lokalbedövning.

Borttagning av kondylom
Vi behandlar kondylom på både kvinnor och män. Kondylom kallas även könsvårtor och orsakas av en särskild sorts vårtvirus: Humant PapillomaVirus. Läs mer här (PDF).

Borttagning av penila papler
Penila papler sitter vanligen utmed ollonkanten på penis och i fåran strax ovanför. De är små kärlmissbildningar och har inget som helst samband med kondylom. De är förvånansvärt vanliga och lär förekomma i upp till 30% hos yngre män. Den överlägset bästa behandlingsmetoden är att koagulera/förånga dem med koldioxidlaser. Läs mer här (PDF).

Borttagning av vårtor
Vanliga vårtor orsakas av vårtvirus. Med koldioxidlaser kan man förånga vårtorna, men det gäller att inte bränna för djupt för att inte skada underhuden och orsaka ärr. Ett sätt är att kombinera förångning/uttorkning med skrapning, och med lite tur kan man efter en stund få vårtan att lossna från underlaget så att man kan ”rulla av” den från huden. Läs mer här (PDF).

Nagelsvamp
Nagelsvamp på fingrar och tår är ett vanligt förekommande problem.

Behandling med laser är en mer effektiv och snabb behandling mot nagelsvamp på fingrar och tår utan biverkningar.

Hur fungerar behandlingen mot nagelsvamp med laser?

Nagelsvamp på tår eller fingrar orsakas av en infektion med trådsvamp. Det finns flera olika medel och metoder för nagelsvamp behandling med olik behandlingslängd och effekt mot nagelsvamp.
Laser är det mest effektiva och då NdYag laser.

Laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för nagelsvamp, penetrerar nageln och absorberas av svampen. Där omvandlas ljuset till värme som dödar svampen. Laserbehandling är den bästa behandlingen mot nagelsvamp. Behandling med laser har visat sig långt mer effektiv och snabb än behandling med tabletter och andra medel och har inga biverkningar.

Svampen dör effektivt under laserbehandlingen men sporerna är mer motståndsaktiga. När sporerna har växt till att bli svamp kan man göra ny behandling.

Det behövs 5 behandlingar med 1-2 veckors intervall. Du kommer att se förbättring efter 1-2 månader men det tar 12 månader för en stortånagel att växa ut och 6 månader för resten av naglarna.

Borttagning av Xantelasma (fettansamlingar ögonområde)

Xantelasma är kolesterolbildningar som förekommer på övre samt undre ögonlocken. Tyvärr kan denna åkomma vara växande till sin art, och den försvinner ej av sig självt. Xantelasma tas bort ta med Co2 laser, vanligtvis behöver man 1-3 behandlingar.

Nageltrångsoperation

Om nagelkanten tränger ner i mjukdelarna vid sidan av nageln kan man få ont. Det kan då vara en bra lösning att göra nageln något smalare på denna sida – eller vid behov på bägge sidor – s.k. operation enligt König, vilken med fördel utförs med koldioxidlaser. Läs mer här (PDF)

Borttagning av tatueringar

När vi tar bort tatueringar med laser använder vi oss av en Q-switchad Nd:Yag-laser.
Tack vare laserljuset sprängs färgpigmentet i tatueringen till mindre partiklar som kroppen sedan kan ta hand om och göra sig av med.

Läs mer om borttagning av tatueringar här.

Borttagning av ytliga blodkärl

Vid behandling av ytliga blodkärl i ansiktet eller på benen använder vi KTP-laser. Denna laser påverkar blodets koagulering vilket innebär att kärlet försvinner efter en tid. Ofta räcker det med en behandling, men ibland måste man upprepa behandlingen någon eller några gånger, för att få ett tillfredställande resultat.

• Ärr
  • Linjer/ rynkor